Atle Winther


Eksempel på undervisning



klasseværelse med turtlegrafik

Undervisningens formål



Undervisningen formål er at udvikle elevernes kompetencer, således at de opnår færdigheder, så de ud fra en abstrakt idé, kan konkretisere ideen gennem en analytisk fase, og dermed designe og producere deres egne programmer og grafiske produktioner. Endvidere egner turtle grafik sig som et fremragende supplement til undervisning i geometri og trigonometri.

Hvorfor turtle grafik?



Turtle Grafik eller LOGO, som det oprindelig hed, er i mine øjne et stærkt pædagogisk værktøj til at undervise i en syntaks, som baserer sig på tekst, fordi man ved relativt simple kommandoer, effektivt, kan se hvordan en koder udfolder sig aktivt på skærmen. Når man først kender til kommandoerne, bygger vi yderligere på og skaber algoritmer, som sekventielt udfører et program, der eksempelvis eksekverer et flot mønster. Allerede i løbet af et par timer, har eleven opnået kendskab til det grundlæggende inden for programmering og computational thinking. Derudover er Turtle Grafik et fantastisk værktøj til at formidle geometri og trigonometri på.

Eksempler på undervisningen




Nogle af de koder, som med tiden er blevet lavet af elever og underviser, findes som inspiration på min Github. Se også gerne Artstation.



Inspiration



Jeg har samlet et lille udpluk over forskere og undervisere, der beretter om særligt Turtle Grafik i Python og om konceptet bag LOGO.





Menu

Klik for at se min footer

(C) Atle Winther : 2019

https://atlewinther.dk

+45 29 90 34 96

atle@atlewinther.dk