Atle Winther


Underviserrollen



klasseværelse med turtlegrafik

Som underviser har jeg flere års erfaring med undervisning af børn og unge. Jeg er bl.a tilknyttet som underviser i Ryggaards Fritidsforening, hvor jeg står for programmerne til Fun with Python 1 og 2, Game Design og Web develpoment. Jeg underviser også i FOF København. Envidere har jeg undervist i Coding PiratesITU og Pentias afdelinger. Jeg har også erfaring med mig som underviser på Københavns Ungdomsskole, hvor jeg underviste i faget Maker Robot og Maker Digital. Derudover har jeg undervist på en række folkeskoler: fx Ålholm Skole, Tove Ditlevsen Skole og til events som KPH Volume, Danmarks læringsfestival og i Coding Class CPH-regi. Endelig - men absolut ikke mindst - har jeg hjulpet Hack Your Future med diverse sparring.



Inspireret af det kreative


lifelong kindergarten

Min undervisning er præget af kreative undervisningsmetodikker. Jeg er meget inspireret af princippet, Lifelong Kindergarten fra MIT. Jeg kan lide at starte en undervisning, hvor jeg taler lidt med eleverne om et emne. Det kan fx være at få afmystificeret hvad "kunstig intelligens" er, etik og kodning, computerspil eller hvis der netop nu er en særlig debat om it, som kører i medierne.
Jeg har tror ikke at store forkromede opgaveformuleringer skaber kreativitet og fordrer kritisk tænkning. I stedet er jeg tilhænger af passionen som brændstof, og jeg brænder for at se mine elever løfte sig fagligt. Men jeg ved også at det er en balancegang. Ligesom maleren som står foran det tomme lærred kan blive intimideret af det, kan en tom computerskærm også være det. Her er det min fornemmeste opgave at hjælpe de elever igang, som har behov for sparring.
Jeg tror desuden ikke på hurtige quickfixes i form af konkurrencer, der belønner det "bedste" projekt. Det er som jeg nævner bare et quickfix, hvor målet i sig selv bliver sejren, men ikke fordybelsen. Og når målet så er opnået, mister eleverne meget hurtigt interessen for yderligere fordybelse, og ikke mindst står man med en masse elever, der ikke vandt og som føler nederlag. Sådan bør det ikke være!



Lederrollen


atle winther står ved stand

Touchskærm, som jeg programmerede for SOBI


Som selvstændig har jeg ofte været bragt i en række situationer, der har betydet at jeg har måtte tage ansvar og lede it-projekter til ende. Derudover har det også givet mig en masse, at skabe mit eget pensum til folkeskolen og ungdomsskolen. Endvidere har jeg siddet i hovedbestyrelsen for Coding Pirates og i bestyrelsen for københavnerafdelingen. To fantastiske steder, der samtidig har vist mig hvordan godt lederskab forvaltes bedst inden for it-kreativitet. Coding Pirates vandt den landsdækkende fællesskabspris i 2018. Som aktiv medlem i Coding Pirates var jeg desuden med til at vedtage følgende to initiativer Piratskibet og frivillighedsprojektet



Når jeg ikke underviser



Når jeg ikke underviser har jeg primært beskæftiget mig med webdesign og lavet digtiale assets til 3D-industrien. Det seneste år har jeg lavet backend-løsning til sympiosium 2018 for medicinalfirmaet MSD og lavet en touchskærm til SOBI. Andre nævneværdige klienter fra det seneste år har været Gesundtheit CPH, Clarity CPH, OHØJ DIY, Line Rømer. En sjov lille detalje, de færreste ved om mig, er, at jeg har designet koppen til Keep Calm O' Matic vha 3D-modellering. Jeg er dog mere og mere begyndt at se mig selv som underviser. Det er dét som giver mig gnisten i øjnene, og dét som jeg mærker er det rigtige for mig at lave.


telt

I min fritid er jeg en ivrig friluftsmand, og jeg tager gerne nordpå for at få brændt mit krudt af. Se gerne min instagram eller min seneste video fra snestormen i Norge. Skønlitteratur, fodbold og det sociale fylder også rigtig meget. Jeg er på linkedIn, Art Station, CG Society og Side Effects Software(opdateres ikke mere). Jeg er desuden medlem af Det Danske Filminstitut.

Menu

Klik for at se min footer

(C) Atle Winther : 2019

https://atlewinther.dk

+45 29 90 34 96

atle@atlewinther.dk